כל מה שחשוב לדעת על קלנועיות

הקלנועיות אמנם נפוצות (מאד) בישראל והן חלק בלתי נפרד מהנוף המקומי בקיבוצים ומושבים רבים מספור בארץ, אך עם זאת עדיין יש מעט מאד אנשים שמכירים את החוקים הנוגעים אליהן, וביניהם אפילו כאלה שעושים בהן שימוש יומיומי ושגרתי. לשם כך חשוב להבהיר, שקיימות בחוק תקנות מיוחדות הנוגעות לקלנועיות – ולמעשה חשוב להכיר אותן גם עבור מי שלא עושה בהן שימוש כלל, ונתקל בהן – בין אם על הכביש ובין אם בתור הולכי רגל.

החוק בישראל

החוקים העוסקים בקלנועיות הוחלו בארץ כבר לפני למעלה מעשור, והם נוגעים בראש ובראשונה בהגדרתה בחוק, וכן בשאלה למי מותר לנהוג בה, וכמובן גם היכן מותר ואסור לעשות זאת: ראשית בבסיסה, הקלנועית נחשבת מצד אחד לכלי רכב – כלומר שהיא נחשבת לכלי המוגדר בחוק כ”ממנוע”, אך עם זאת היא עדיין נהנית מהגדרה גמישה יותר בנוגע לתאונות הנגרמות על ידה וזאת בשל שימושה הייחודי – כך שאדם שנפגע בתאונה מקלנועית יהיה זכאי לפיצויים שישולמו על ידי חברת הביטוח של הנהג הפוגע, ולא על ידיו שלו עצמו. בנוסף, נקבעו בחוק תקנות ברורות וייחודיות (במובנים מסוימים) בנוגע להיתר הנהיגה בקלנועית – כך שלמעשה היא אינה דורשת רשיון מיוחד, אך עם זאת אסור לנהוג בה מתחת לגיל 16- ויוצאים דופן בכך הם מי שזקוקים לה לצורך התניידות אך טרם מלאו להם 16 שנים.

איפה מותר לנסוע בקלנועית?

מובן שלא בכל מקום מותר לנהוג בקלנועיות, ולמעשה חל איסור לנהוג בה על כביש – ולשם הבהרה (ובשונה ממה שנהוג לחשוב), אסור לנהוג בה לא רק בכבישים מהירים או כאלה שהמהירות הממוצעת בהם גבוהה יחסית, אלא ממש על כל כביש שהוא, וזאת בלבד שיש לצדו מדרכה שניתן לנסוע בה על הקלנועית בבטחה (אחרת, הנהיגה בכביש מותרת אך חשוב לציין שרק במקרים נדירים אלו). חוקים אלה, ואולי עוד חוקים רלוונטיים נוספים שיתווספו אליהם בהמשך, תוקנו רובם ככולם לאחר אירועים ותרחישים שונים שהיוו תקדים לפסיקה בנוגע אליהם, והם שהפכו את המושג קלנועיות לקביל ומוכר בחוק בכל מקרה שהוא.

 

אודות המחבר

השארת תגובה