דברים שלא ידעתם על קלנועיות

כמעט אין אדם בישראל שלא מכיר את הקלנועית האהובה והמפורסמת. אך בעוד היא משמשת עבור צעירים רבים כזכרון ילדות מביקור בקיבוץ בלבד, הרי שעבור מאות ואלפי אנשים מדובר למעשה בפתרון שממש שינה את חייהם מקצה לקצה, ולא קשה להבין מדוע: הקלנועיות משמשות, אז כהיום, כאחד הכלים הטובים והנוחים ביותר להתניידות במרחבים עירוניים וכפריים, ולמעשה הם משמשים גם לצרכי תעשיה ומסחר, במקרים נדירים יותר. גם אם אתם חושבים שאתם יודעים עליהן הכל, אספנו עבורכם כמה עובדות מעניינות שוודאי לא ידעתם על קלנועיות:

1. גאווה כחול-לבן

יש מי שינחש זאת על פי שמן ה(מאד) מעוברת ויש מי שלא – אך במתכונתה המקורית, קלנועית היא פרי פיתוח ישראלי. הרעיון לשימוש בקלנועיות שנהגה בארץ לראשונה בסוף המאה העשרים אמנם הגיעו אלינו מארצות הברית, וכיום אף ניתן למצוא מגוון יצרניות בינלאומיות של קלנועיות – אך במשך הרבה מאד שנים הן הגיעו אלינו ממקום אחד ואחד בלבד, מלא בגאוות יחידה – הלא הוא קיבוץ אפיקים שליד הכנרת, ולמעשה הוא זה שהעניק להן את שמן החינני והישראלי כל כך, קלנועיות.

2. אין צורך להחזיק ברשיון כדי לנהוג בקלנועית

כל אדם שמלאו לו 16 שנים יכול לנהוג בקלנועית על פי חוק במדינת ישראל, אולם מעמדה של הקלנועית הוא למעשה יוצא דופן מכלי רכב אחרים, בכך שהחוק מתיר במסגרתה לנהגים שלא מלאו להם עדיין 16 שנים לנהוג בה גם כן (בגבולות גיל סבירים כמובן) ולו בתנאי שהקלנועית משמשת אותם באופן מהותי כך שהם למעשה תלויים בה.

3. קלנועית אינה מחייבת ביטוח, אך כדאי להצטייד באחד כזה בכל זאת

היות ומדובר בכלי רכב לא שגרתי, המסייע בהתניידות עבור האדם הנוהג בו ממש כמו כסא גלגלים – אך מנגד זהו עדיין כלי רכב ממונע (כפי שמוגדר בחוק), נכון להיום לא חלה חובת ביטוח על נהיגה בקלנועית, אם כי מקרים של תאונות קורים למרבה הצער לעתים קרובות, ובהם נפגעים בראש ובראשונה הנהגים עצמם, אך לא רק הם. לכן, כדי להימנע מתאונות מצערות וחלילה מפגיעות – מומלץ לנקוט במשנה זהירות, להכיר היטב את הסביבה ואת יכולותיה של הקלנועית עצמה (כמו גם את יכולותיכם שלכם), וליתר בטחון להצטייד בפוליסת ביטוח, לכל צרה שלא תבוא.

אודות המחבר